چرا رهبر انقلاب از عبارت شجره ملعونه استفاده کردند؟
در بخشي از پيام حج رهبر انقلاب در توصيف آلسعود، از اصطلاح «شجرهي ملعونه» استفاده شده است. اين اصطلاح که برگرفته از متن قرآن کريم است اشاره به ماجراي رؤيايي دارد که پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم ديدهاند. در آيهي 60 سورهي اسرا چنين آمده است: «وَ إِذْ قُلْنا لَکَ إِنَّ رَبَّکَ أَحاطَ بِالنَّاسِ وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْناکَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ وَ نُخَوِّفُهُمْ فَما يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْياناً کَبِيراً» : «و چون برايت گفتيم: بهراستي پروردگارت به مردم احاطه داشته و آن رؤيايي را که به تو نمايانديم و (نيز) آن درخت لعنتشده در قرآن را، جز وسيلهاي براي امتحان مردم قرار نداديم. و ما بيمشان ميدهيم، پس ايشان را بهجز طغياني بزرگ نميافزايد.»
سؤال آن است که اين شجرهي ملعونه چيست که خداوند آن را وسيلهاي براي آزمايش و امتحان مردم قرار داده است؟ مخصوصا آنکه در هيچ يک از آيات کريم، شجرهاي به چشم نميخورد که مورد لعن خداوند قرار گرفته باشد. برخي از مفسران معتقدند که اين شجره، شجرهي زقوم است و به آيهي 62 سورهي صافات اشاره ميکنند که «أَمْ شَجَرَةُ اَّقُّومِ إِنَّا جَعَلْناها فِتْنَةً لِلظَّالِمِينَ». اما همانگونه که مشخص است در اين آيه، صرفا به محل امتحان بودن زقوم اشاره ميشود و ديگر مورد لعن قرار نگرفته است.
بههمين علت برخي از مفسران ديگر اعتقاد بر اين دارند که کلمهي «شجره» را نبايد به معناي تحتاللفظي آن يعني «درخت» ترجمه کرد، بلکه با توجه به محتواي آيه ميتوان دريافت که مراد خداوند از بيان آن چيز ديگري بوده است. شبيه چنين موضوعي در آيات 24 و 26 سورهي ابراهيم عليهالسلام نيز آمده است که خداوند از دو عبارت «شجرهي طيبه» و «شجرهي خبيثه» براي توصيف وضعيت دو جريان حق و باطل استفاده شده است: «أَلَمْ تَرَ کَيْفَ ضَرَبَ للَّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَيِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِى لسَّمَاءِ» و «وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ جْتُثَّتْ مِن فَوْقِ لْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ».
در آيهي فوقالذکر نيز کلمهي شجره، بنا بر تفسير مفسراني چون مرحوم علامه طباطبايي، ميبايست به معناي خاندان و دودمان در نظر گرفت که در زبان عربي نيز اتفاقا کاربرد زيادي دارد. مثلا ميگويند فلاني از شجرهي مبارکي است، يعني اينکه از خاندان مبارک و با اصل و نسبداري هست. در احاديث معصومين عليهمالسلام نيز چنين معنايي از شجره به کار رفته است. بهعنوان مثال پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم خطاب به اميرالمؤمنين علي عليهالسلام ميفرمايند: «أنا و أنت من شجرة واحدة». پس مراد از شجرهي ملعونه در اين آيه نيز در حقيقت، خانداني است که به دليل کارهايي که کردهاند مورد لعنت خداوند قرار گرفته است. پس پرسش بعدي اين است که اين خاندان، کدام خانداناند؟
در تفسير نمونه آمده است جمعى از مفسران شيعه و همچنين اهل تسنن نقل کردهاند رؤيايي که در ابتداي آيه ذکر شده است، اشاره به همان ماجراي معروف پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم دارد که خواب ديدند ميمونهايي از منبر ايشان بالا و پايين ميروند و پيامبر بعد از اين خواب، بسيار غمگين شدند بهطوريکه کمتر ميخنديدند. اين خواب را بسياري از برجستگان اهل سنت چون خطيب بغدادى، ترمذى، ابن جرير، طبرانى، بيهقى، ابن مردويه و علماي شيعه چون شيخ کليني نقل کردهاند. بر همين اساس، مفسران سني و شيعه (مانند قرطبي از مفسران معروف اهل سنت در تفسير الجامع، فخر رازي در تقسير کبير و.) اين خواب را، دلالت بر روي کار آمدن خاندان بنياميه، بعد از رحلت پيامبر صلياللهعليهوآلهوسلم گرفتهاند. خانداني که با اعمال خود موجب فتنه در جهان اسلام شدند و تاريخ اسلام را از مسير اصلي خود منحرف کردند.
حال، به کار بردن عبارت شجرهي ملعونه براي آلسعود در پيام حج رهبر انقلاب، بيانگر همان خط منحرفي است که در جهان اسلام به وجود آمده که با رفتار و گفتار خود، موجبات فتنه در بين مسلمين را ايجاد کردهاند. همکاري و هماهنگي با شرورترين دشمنان مسلمانان يعني آمريکا و رژيم صهيونيستي، پشتيباني مالي و لجستيکي از گروهکهاي تروريستي چون داعش و القاعده، کشتار مردم بيگناه يمن، و بيکفايتي در ماجراي مناي حج گذشته که موجب شهادت 6000 هزار حاجي از سراسر جهان اسلام شد، از نمونههاي ملعونه بودن اين خاندان است.
درباره این سایت